Zuidbuurt 89, 3132 KA Vlaardingen

tel.06-13425328. info@galerievanb.nl

 

 

PERSBERICHT

 

Nader Bekeken II

 

In de zomer van 2002 exposeerden Tanneke Barendregt,  Inge van Haastert, Marijke Verhoef en Esther Zitman in het Centrum Beeldende Kunst te Leiden. Zij traden zelf op als de curatoren en noemden hun tentoonstelling: Nader Bekeken.

Kunstenaarswijzer, het tijdschrift van Kunstenaars en Co, schreef destijds de volgende recensie:

“Naderen is dichterbij komen, ergens de tijd voor nemen, soms impliceert dat ook iets of iemand leren kennen. De titel Nader Bekeken is een mededeling en tegelijkertijd een aansporing. De titel kondigt aan dat er iets meer te zien is dan wat het oog onmiddellijk waarneemt. Het is een uitnodiging tot beter kijken.

De vier beeldend kunstenaars werken weliswaar niet samen als een groep, maar voelen zich verwant en willen die verwantschap in deze tentoonstelling met de kijker delen. De verwantschap ligt zoals zij zelf stellen in 'de herkenning van een denkproces', alle vier geven ze een 'persoonlijke visie op de wereld om hen heen en hun plaats daarin'.”

 

In de lente van 2010 is hun werk onder de noemer Nader Bekeken Twee samengebracht in één ruimte. Door Chantel van Beurden van Galerie van B. te Vlaardingen. Een andere plaats met een andere expositieopstelling en acht jaar later. En wederom wordt de kijker uitgenodigd om een tentoonstelling over reizen in en ver van huis nader te bekijken. En te zien of de verwantschap nog steeds zichtbaar is in hun nieuwe werk.

 

 

 

De tekst die het werk van Barendregt in 2002 omschreef is nog steeds van toepassing:

Barendregt wil de samenhang tussen de mens en de kosmos ontraadselen. Door aandachtig te onderzoeken, registreert zij minutieus en subtiel de relatie van 'de mens en zijn omgeving', het thema van haar werk. Die omgeving kan bestaan uit een huis, een landschap, een massa mensen, het frisse zonlicht, sterren of stenen. Zij brengt het menselijk bestaan in kaart. Met haar poëtische beeldtaal bekijkt zij de wereld op een afstand en krijgt haar werk een beschouwend karakter.

 

Opgeleid als beeldhouwer heeft Barendregt zich toegelegd op het maken van keramische en houten beelden en tegels, tekeningen, aquarellen en schilderijen. Door verschillende technieken toe te passen onderzoekt zij betekenis, waarde en uitstraling van materialen en brengt ze de beeldtaal van verschillende disciplines bij elkaar.

 

Inge van Haastert

 

Naast haar vrije werk heeft zij monumentale opdrachten uitgevoerd zoals een glazen voorpui voor een kinderdagverblijf  en in opdracht van de gemeente Schiedam heeft zij de bestrating langs de Schie aangepast. Sinds 1990 is zij werkzaam in diverse adviescommissies voor de kunsten in Amsterdam, Leiden, Den Haag, Vlaardingen en Rotterdam. Zij exposeert regelmatig o.a bij Galerie Clement in Amsterdam, Galerie Lutz in Delft bij Pand Paulus in Schiedam en haar werk is vertegenwoordigd in verschillende kunstcollecties waaronder die van het Stedelijk Museum in Schiedam.

 

Inge van Haastert houdt van verbanden; zij schildert voornamelijk klein werk met veelal de lemniscaat(= doorlopende knoop) en de ketting als voorstelling. De kettingen zijn niet zozeer sieraden maar metaforen voor verbindingen en de lemniscaat biedt houvast aan de afbeelding. De motieven en patronen op de achtergrond worden  met het hoofdmotief samengevoegd tot een nieuw geheel.

Soms zijn de elementen keurig geordend, in een helder verband, soms als een merkwaardige collectie losse onderdelen. Schijnbaar onverenigbare zaken geeft zij een nieuwe samenhang.”

 

Esther Zitman

Met schilderijen van meer dan levensgrote lege jurken, soms vergezeld van schoenen en accessoires, gaf Esther Zitman een eerste blijk van haar fascinatie voor het concept vrouwelijkheid en alle uiterlijke verschijnselen die daarbij horen.

 

Haar recente werk gaat over de wereld van glitter en glamour. Zitman besmeert uitgeknipte modellen met een mengsel van lijm en suiker. Sommigen worden daar heel mooi van vanwege de overeenkomst tussen suiker en juwelen. In andere gevallen lijkt de dikke suikerlaag de modellen te verstikken. Door de modellen vanuit een schuin perspectief te fotograferen transformeert zij ze tot een onaardse verschijningen. Het werk van Esther Zitman is o.a. opgenomen in de collectie van Het Stedelijk Museum Schiedam diverse kunstuitlenen en particuliere verzamelingen.

 

Marijke Verhoef

Marijke woont en werkt in Leiden, ze maakt grafiek en schilderijen  de laatste tijd combineert ze fotografie met grafiek.

Ze wandelt en reist en brengt Makro- en mikrokosmos samen in haar werk. Een blik op het heelal. Via de auto en haar wandelingen sluipt de fotografie het werk in. Tijd en/of plaatsgebonden ?

Het ‘onderweg’ als een stip. Op de landkaart van een mens.

Een horizon, abstract of dichterbij en enige herkenning, ze maakt gebruik van een rijke beeldtaal.

 

Te zien van 25 april t/m 23 mei 2010 op zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur en op afspraak bij:

 Galerie van B,

Zuidbuurt 89, 3132 KA Vlaardingen

www.galerievanb.nl

 

 

 

 

Oud, Nieuw en verdergaan

Expositie van Michel Snoep 29 november 2009 t/m 24 januari 2010

 

Michel Snoep genoot zijn opleiding aan de Academie van Beeldende kunsten in Rotterdam. Inmiddels is hij, behalve beeldend kunstenaar, zelf docent schilderen en idee/3dimensionale beeldontwikkeling aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn oeuvre bestaat uit schilderijen, linoleumsneden, foto’s, tekeningen, objecten, aquarellen en installaties. In heldere en eenvoudige beelden laat Snoep de natuur en stedelijke omgeving als archetypische vormen figureren als metafoor voor het menselijk bestaan. Boten, bruggen, water, vogels en bomen en tegenwoordig vooral ook vliegtuigen en steden symboliseren het zoeken van de mens.”Ik ben een romanticus. Mijn werk is romantisch. Het symboliseert de vlucht uit de werkelijkheid, de eeuwige twijfel over waar naar toe te gaan, over weggaan of blijven, weg kunnen of moeten. Ergens anders is het altijd beter, maar zodra je bij ’ergens anders’ bent beland, gaat voor die plaats weer hetzelfde op. En uiteindelijk keer je terug naar waar je vandaan gekomen bent. Rusteloos.”
De thematiek van stilstand en beweging is te herkennen in veel van Snoeps doeken en installaties: bomen en steden verbeelden veelal de stilstand, het geworteld zijn. Vliegtuigen en vogels symboliseren de vrijheid van beweging. Het verhaal dat schuilgaat achter Snoeps werk, komt voor hem op de eerste plaats. Soms speelt hij jarenlang met ideeën voordat hij ze verwerkt tot en doek of beeld.”Eerst moet de inhoud er zijn, dan zoek ik de vorm die er het best bij past. Esthetiek zonder inhoud is leeg. L’art pour l’art, dat zegt mij niets.”

Michel is uitgenodigd om te exposeren bij Galerie van B in de zuidbuurt 89 te Vlaardingen. Hij zal dan recente schilderijen, grafiek en beelden laten zien. Tijdens de opening op zondag 29 november om 14.00 uur zal er uitleg gegeven worden hoe u een zeer persoonlijke digigrafiek kunt bemachtigen ! om in beweging en onderweg te blijven is er 10 januari vervolgens een vervolg.

10 januari 2010 om 14.00 uur zal Diana Wind, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam spreken en aan haar zal het eerste exemplaar van het boek ‘100 dagtekeningen van Michel Snoep” worden overhandigd. Tijdens deze bijzondere Nieuwjaarsborrel kunt u uw digigrafiek bewonderen en ophalen.

 

 

 
Template and design by Visuele start >